Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Cykel,Esbo,Guggenheim,Helsingfors,Miljö,Politik,Stad,Trafik,Vanda

Guggenheim! Parkera gratis!

9 jun , 2015, 09.55 Tommy Pohjola

 
Köpenhamn är en av städerna som valt cykelvägen. En lottovinst, visar undersökningarna.

Köpenhamn är en av städerna som valt cykelvägen. En lottovinst, visar undersökningarna.

Världen är galen. I Helsingfors är hotell- och restaurangbranschen MARA så kåt på Guggenheimmuseet att de mest penningstinna medlemmarna skramlat ihop 2,8 miljoner euro för projektet. (Sedan så är alla i MARA inte så glada.) I Esbo vill åtminstone en del av stadsfullmäktige bygga ut gratisparkeringarna för bilar. Och nya regeringen skär i stödet för kollektivtrafiken.

Vänta nu, hur hänger det där ihop… och vad betyder det?

Helsingfors är fortfarande är en av världens bästa städer. Vi är trygga och vi har en ren miljö. Natur. Vatten och parker. Skog. Djur. Rävarna bor på Drumsö och kaninjävlarna överallt. Ibland har vi en älg i Rödbergen.

hbl080615På uppslaget om cykling i måndagens Husis sade jag tre saker. 1) Stadshuset fortsätter att skicka beslutsfattare ut i världen för att inhämta informationer men det är oklart vad resorna ger. Exempel stadsplaneringsnämnden och Köpenhamn. 2) Trots omfattande forskning som visar på cyklingens positiva effekter för hela samhället har beslutsfattarna i Helsingfors svårt att leva upp till sina egna mål. 3) Utveckling är långsam. Exempel Köpenhamn. Vi måste ha tålamod men också vara resoluta och tydliga om vi verkligen vill främja cykling.

Det kostar runt 160 miljoner euro att bygga ett Guggenheimmuseum, förmodligen är det dyrare. (Dessutom tillkommer årliga licensavgifter till amerikanerna.) I beräkningarna har inte beaktats frakten och långtradarna som nu susar in och ut i Södra hamnen. Nordsjöhamnen är inte ett alternativ för rederierna som är Helsingfors hamns största kunder. Lägg till 10–20 procent normal kostnadsökning och summan motsvarar nästan det anslag som staden räknat ut att behövs för att med en gång bygga ut nätverket av cykelstråk och föra Helsingfors in på kartan över värdens fem bästa cykelstäder.

Ju mer man läser om de goda effekter som främjandet av cykling har på livet och näringslivet i städer som Utrecht, Köpenhamn och nu även New York, desto vansinnigare är det att inte sätta i gång på allvar i Helsingfors. Våra tydliga årstider är ingen ursäkt att låta bli.

Helsingfors, Esbo och Vanda är ett område på samma sätt som Storköpenhamn består av Köpenhamn och kringbyar. Därför är det helt jävla mysko att Esbofullmäktige vill öka gratisparkeringarna i staden. För bilar. Förklaringen, ursäkten, är att staden är byggd för bilar och med bilarna kommer kunderna tillbaka till affärerna i Hagalund. Men hallåå-å. För det första visar exemplet New York att främjande av cykling ökat försäljningen i affärerna som kan nås med cykel. Samma sak i Köpenhamn och överallt där man undersökt saken. För det andra är bilarna inte framtiden, åtminstone inte de som dricker bensin, diesel och motsvarande. Ingenting förnuftigt talar för att öka antalet gratis parkeringsplatser för bilar.

Lågkonjunkturen håller i sig och man förstår att hotell- och restaurangbranschen gråter för att ingen vill längre komma till Helsingfors. Annat är det hos våra nordiska vänner. Strålande affärer. Företagarna som vill satsa på Guggenheim har rätt. Kultur är lönsamt och det är en uppskattning som bygger på OECD-analys.

Hotell- och restaurangbranschen önskar att ens fem procent av alla som byter flyg i Helsingfors skulle få för sig att ta tåget in till staden och besöka Guggenheim, kanske även stanna en natt. Bra tänkt. Så varför inte se till att cykelstråket från Helsingfors centrum till flygplatsen är vackrast och tryggast på planeten?

Danskarna som särskilt i Köpenhamn satsat hårt på cykling har inte förbjudit bilar. Danskarna har – när invånarna i Köpenhamn krävde det – främjat cykling och det är ett  tankesätt som fortsätter att genomsyra all planering. Byn mår bättre. Jag tror att det här är möjligt i Helsingfors, mycket möjligare än ett Guggenheimmuseum i Södra hamnen, och har säkert bredare stöd bland invånarna. Livsstil och miljö framom byggnader. Eller hur.

Allt hänger ihop med allt. Därför räcker det inte med att bygga nya Banor. Vi vet alla att där ute finns dårar som varken kan gå eller cykla, som med sin nonchalanta attityd eller okunskap är till fara för sig själv och omgivningen. Lägg till ”släktingarna” bakom ratten. Herregud.

Med andra ord är det mycket som måste göras samtidigt.

Utbildning är en sak. Uppdatera folket! Allmänbildning om trafikregler och framförallt trafikvett så att det på gatorna inte längre ser ut som 1972. Fortsätt att satsa på kollektivtrafiken och gör det smidigt ihop med cykling. I Utrecht och även Köpenhamn har de problem med cykelparkeringarna som inte längre räcker till. Problemet är störst vid stationerna och utanför affärerna i centrum.

Försök inte förbjuda bilar. Sluta tänka straff som trängselavgifter och riktigt extradyr boendeparkering. Det ska vara dyrt att köra bil i centrum men inte omöjligt. Med det ena kommer det andra. Turister och hotellövernattningar. Livsstil och miljö framom byggnader, som sagt.

LÄS MERA. Tidigare inlägg i serien Därför cyklar Köpenhamn: Cykla är nödvändigt (25.5), Varken gratis eller helt ofarligt (26.5), Var ställer man cykeln? (27.5), När demonstrerar vi (28.5)? och Sluta resa till Köpenhamn! (8.6).

Läs också Cykling in Cities: The search for the world’s most cycle-friendly metropolis, Copenhagen Bicycle Account 2014.

 

, , , ,

Kommenteringen är stängd.