Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Folk,Guggenheim,Helsingfors,Miljö,Politik

Guggenheimgalaxen

16 jan , 2012, 21.33 Tommy Pohjola

 


Det här är bland det roligaste jag sett och hört på länge. Missförstå inte, jag skrattar inte åt museichef och Guggenheimprojektets finländska frontfigur Janne Gallen-Kallela-Sirén utan med honom. Den här utläggningen är så briljant – min översättning av teveinslaget är snabb och återger kanske inte alla nyanser i det finskspråkiga originalet [ordagrant utskrift här.]– att man baxnar. Dessutom har han en poäng, det där om vikten av bra visuell utbildning.

Tv-reporten frågar av Janne Gallen-Kallela-Sirén om han fantiserat om museet som kanske ska byggas på Skatudden. När svaret skrivs ut och översätts till svenska låter det så här:

”Om du nu frågar om arkitekturen så har jag inte tänkt eller funderat på hur den skulle se ut. Men det har jag tänkt på att vi nu lagt bakom oss ungefär 500 år av den så kallade Gutenberggalaxen, en galax där det tryckta ordet, det som är skrivet, är ett hegemonistiskt maktens vapen. Och just nu står vi på tröskeln till ett visuellt århundrade.

Och den här gamla Gutenbergalaxen vacklar så att säga bakom oss och under våra fötter. Och när vi går in i den visuella världen måste vi behärska den läskunskap som gett oss våra liv i den här Gutenberggalaxen.

Och inom den här visuella läskunskapens område, och ska vi säga allt runtomkring, behöver vi specialister – ämbetsverk, institutioner, muséer och artister – som liksom är frontfigurer i en sådan här ny värld som vi vet att redan omger oss men som vi så att säga inte riktigt alltid lyckas artikulera som verklighet. Om vi i dag frågar Jussi-Pekka, Janne eller Simo hur många timmar har du studerat bilder i skolan så är svaret oftast noll timmar. Och ändå är de flesta beslut som vi gör varje dag visuella: Ska jag köpa det där föremålet eller inte? Ska jag gå och tala med den där flickan eller pojken? Hatar jag den där människan? Hat, kärlek och passion är kulturer som innerst inne är beroende av det visuella. Och i det här lilla landet som liksom lever av innovationer behöver vi kunna tolka det visuella.

Om den här utredningen skulle jag ännu säga att vi tar fram ganska många strategier i Finland. Och det är viktigt, en bra sak. Men vi ska minnas att med taktik vinner man slaget och med strategi kriget. Bakom strategin måste finnas ett mål. Nu har vi taktiken. Vi har strategin. Och vi har ett helt konkret mål, för om allt klaffar, bygger vi 2017–2018 i Finland och Helsingfors ett museum som förhoppningsvis är ett av de globala muséerna i världen.”

4 kommentarer

  1. Tommy skriver:

    Jahaja, nå jag förstår inte riktigt sambandet mellan mitt eventuellt sviktande samvete och JKGS:s utläggning här ovan. Men kan jag själv bidra på något sätt så kämpar jag för svensk skyltning.

  2. WC papper skriver:

    Du menar att han stoppar den med någon dagstidning?

    Tommy Pohjola, du har tappat samvetet och inte hittat det igen? Men vetdu? Föreslår att du bereder dej färdigt på skyltningsspråket i Guggenheim museet (dvs engelska och finska). Repetera efter mej: Center of gravity, center of gravity, … Sluta skriva på svenska redan nu. Tack.

  3. MrFreeze skriver:

    Alltså jösses vilken goja, nu vet vi vad JGKS stoppar sin pipa med.

  4. Staffan Ringbom skriver:

    Varför i Helsingfors?
    Kunde man inte tänka sig att museet skulle placeras nära Heureka i Vanda? Tror att många turister som skulle besöka Guggenheimmuseet samma dag kunde besöka Heureka och vice versa.

    Har ingen kommit att tänka på att det kunde finnas en positiv besökarsynegieffekt i form av en lokalisering nära Heureka?

Kommenteringen är stängd.