Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Guggenheim,Helsingfors,Politik,Stad

Nu blir det spännande

24 jan , 2012, 13.45 Tommy Pohjola

 

Nu är det tryck på beslutsfattarna och de tre små broarna som leder till Skatudden.

Äldreomsorg, hotade kvartersbibliotek och indragna busslinjer. Det är sådant man väntar sig att vanligt folk och konstfundamentalister ställer emot imperialister och personer som inget kan om konst men vet allt om turism när de diskuterar Guggenheim.

Sedan läser man flera inlägg där motorvägar nämns. Alltså, varför ifrågasätts Guggenheim men inte motorvägarna?

Frågan är bra och relevant. Bara det att den dyker upp i ett oväntat sammanhang.

På torsdag kl 14 offentliggörs stadsstyrelsens föredragningslista. Den lär innehålla detaljerade uppgifter om hur och med vilka pengar Guggenheimmuseet kan byggas på Skatudden. Styrelsens möte är på måndag och två veckor senare är det stadsfullmäktiges tur. Tummen upp eller tummen ner.

Precis som jag tänkte mig har de här två veckorna sedan projektets startskott på Finlandiahuset bjudit på livlig debatt i flera olika medier och kanaler, på torg, i kaféer och spårvagnar, vid utbildningar och överallt där människor möts. Insändarskribenterna är många och av olika åsikt. Tack vare nätet är det möjligt att med lite tid, tålamod och vilja skriva en mångsidig lägesrapport i den egna skallen. Det finns fördelar och så finns nackdelar också utan ett himla liv om finansieringen. Kan inte uttrycka det bättre än Hesaris Reetta Meriläinen gör i dagens kolumn.

Sedan så heter det put your money where your mouth is. Detta som en hälsning till dem som helst betonar immateriella värden och prognostiserar inkomsterna någongång långt in i framtiden. Utan trovärdiga räkneövningar och svart på vitt blir det magplask om två dagar.

Snygga upp kajen bakom gamla Saluhallen och låt turistbåtarna ta Guggisbesökarna till andra sidan piren.

På tal om inkomster och besökarsiffror är det klart att de två tre små broarna mellan Skattan och innerstaden inte klarar av en större mängd trafik. Så om det där museet nu byggs kan vi väl en gång för alla förbjuda bilarna bakom gamla Saluhallen, snygga upp kajen, bygga dit några uteserveringar och reservera bryggan för några turistbåtar som kör skytteltrafik till andra sidan piren där Guggenheim ligger? Eller så skiter vi i broarna och färjorna och bygger en motorväg från Kampen och Kiasma till Vikingterminalen.

Här nedan en samling länkar till Guggenheiminlägg som jag tycker att är intressanta. Kommentera gärna och bifoga egna länkar om du tycker att det är något som saknas.

 

Hbl 24.1.2012 Kaarin Taipale: Som lusten efter Vuittonväska

Hbl 24.1.2012 I dag-kolumn (Thomas Rosenberg) Gugghel

Hbl 23.1.2012 Fräck kupp eller triumf för konsten?

Hbl 18.1.2012 Experter fruktar sina jobb

Hbl 16.1. 2012 Utredaren beskylls för partiskhet

Hbl 14.1. 2012 Fullt pris och få rabatter

Hbl 13.1.2012 Rafaela Seppälä: Finländarna är värda världens bästa konst

Hbl 13.1.2012 Pajunen litar på att budgeten håller

Hbl 12.1.2012 Röster i fullmäktige

Hbl 12.1.2012 ”Guggenheim räknar fel”

Och via den här länken kommer man till en samling Guggenheimartiklar som publicerats på Helsingin Sanomats kultursida.

Kritikern Otso Kantakorpis blogg, kategori Guggenheim

 

 

Kommenteringen är stängd.