Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Helsingfors,Miljö,Stad,Trafik

Med förare fast utan

13 jan , 2012, 19.00 Tommy Pohjola

 

Det här kan vara det i särklass märkligaste pressmeddelandet jag hittat i mejlboxen. Den ramlade in alldeles nyss och väcker så många fler frågor än den ger svar på, eller hur. Gissar att telefonerna går heta på Trafikverket nu.

EDIT kl 21.51. Kollegan ringde upp Trafikverkets vd. Men som det framgår av artikeln är det fortfarande oklart vad poängen med en halv-automatisering är. Är det ens ett ord? Halv-automatisering.

Tidigare i kväll, klockan 18.37:

Metron automatisointiin muutoksia

HKL on automatisoimassa Helsingin metroa. Projektiin liittyy myös rakenteilla olevan Länsimetron automaattisen kulunvalvontajärjestelmän toteuttaminen. HKL ja Siemens ovat tänään sopineet, että metron automatisointiprojektia muutetaan siten, että metro tulee kulkemaan automatisoituna mutta kuljettajat jäävät juniin. Kyseessä on tällöin ns. puoliautomatisoitu metro, jollaisia maailmalla on runsaasti.

Puoliautomatisoitu ratkaisu sisältää valtaosaltaan ne ominaisuudet, jotka täysautomaattisessa metrossakin olisivat. Esimerkiksi liikenteen vuoroväli voidaan lyhentää suunniteltuun 2,5 minuuttiin, jolloin siirrytään myös lyhyempiin juniin. Tarvittaessa vuoroväliä voidaan tästäkin lyhentää. Nykyiseen metroon ei tässä ratkaisussa tule laituriovia, mutta uusi Länsimetro tulee saamaan laituriovet alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Muutos ei muutenkaan vaikuta merkittävästi Länsimetron suunnitelmiin.

Muutoksen ansiosta viivästymässä ollut automaattimetro saadaan toteutettua alkuperäisen aikataulun mukaisesti eli projekti valmistuu Helsingin alueella vuonna 2014 ja Länsimetro avataan suunnitelmien mukaan vuoden 2015 lopulla. Muutetun projektin kustannukset tulevat alenemaan merkittävästi Helsingin metron, metrovarikon laajennuksen ja Länsimetron yhteenlasketuista budjetoiduista kustannuksista 170 M€.

 Lisätiedot:

HKL, toimitusjohtaja XXXXXXXXXXXXXX


,

En kommentar

  1. K. Wilkman skriver:

    Jaha, ett förarlöst tåg där föraren ändå åker med (som passagerare?) Intressant. ;)

Kommenteringen är stängd.