Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Folk,Kyrkslätt,Politik,Sibbo

Ytterligare en dag på busshållplatsen

20 aug , 2014, 14.17 Tommy Pohjola

 
En dag på jobbet.

En dag på jobbet.

Det ringde en dam i dag. Hon berättade för mig vad den omtalade bussomläggningen betyder för henne. Hon, en lärare, arbetar i Borgå men bor i Sibbo. Det är kvällsjobb vid en utbildning. I tio år har hon kunnat ta bussen hem till Nickby. Bussen har avgått 19.30. Nu har den linjen dragits in. Kvällens sista buss avgår 17.30.

– Så jag ringde trafikplaneraren på Helsingforsregionens trafik HRT och undrade om felet är mitt, att jag nu bara inte  hittar rätt information i tidtabellen.

Det blev tyst i andra ändan av luren, säger läraren. Till slut fick hon ett svar som hon tolkade som ett nej, det var inte fel på henne. Trafikplaneraren kunde inte säga hur läraren skulle göra för att kombinera arbete och hem med HRT:s bussar. Han lovade henne att återkomma. Han återkom efter några timmar. Fortfarande inget svar. Utom då att ärendet delegerats till en annan trafikplanerare, som givetvis aldrig  kontaktade läraren.

Den indragna busslinjen var kanske ingen guldgruva, om vi säger så, men inte heller åkte bussarna tomma mellan Borgå och Nickby.

– Jag vet ju det för jag var där. Och många av mina elever.

Också några av turerna på dagen som går i motsatta riktningen har slopats.

– Så nu har jag ibland åkt till jobbet ett par timmar tidigare än nödvändigt. Hem åker jag via omvägar så att restiden blir ett par timmar också i slutändan. Nog har de allt omsorgsfullt sanerat bort den busslinjen, ja.

Det där, säger Parkvakten, förstår vem som helst att är käpprätt åt helvete. Historien sammanfattar dessvärre bra de problem som många Hbl-läsare hört av sig med under de senaste dagarna. Enligt Yle har HRT reagerat på kritiken i Kyrkslätt. Ett första försiktigt steg i rätt riktning?

I reseplaneraren gäller det att veta exakt vad hållplatsen heter. Här på Nickby busstation ”Si2202”.

I reseplaneraren gäller det att veta exakt vad hållplatsen heter. Här på Nickby busstation ”Si2202” eller ”Nickby busst. pf.1”

Samtidigt. På Ansiktsboken, exempelvis i den öppna gruppen ”Kirkkonummen bussit – mitä pitäisi muuttaa?” refereras olika tjänstemäns svar på invånarnas respons. Ett tydligen ofta förekommande svar är att alltsammans är jätte beklagligt men att kommuninvånarna har haft god tid på sig att ha åsikter om de förestående förändringarna. Har de verkligen? Det är en sak att skissa upp nya busslinjer och be om kommentarer på något som inte ännu finns och göra det utgående från verkligheten. Många berörda är ju också rasande just för att de som kokat ihop den här bussgaten så uppenbart inte själv åker buss regelbundet.

En annan sida av saken är att det också finns de som, kanske även till sin egen förvåning, upplever att vardagen blivit enklare efter omläggningen. Men ”som vanligt är det kritikernas röster som får genomslag i medierna”, som en läsare uttrycker det. Till detta har jag svarat att Helsingforsregionens trafik – och kommunerna – har haft 1-2 år tid på sig att testa och informera inför den stora bussomläggningen i Sibbo och Kyrkslätt. För detta ändamål har HRT använt alla de kanaler som står till samkommunens förfogande inklusive medierna. Även i kritiska artiklar – i Hbl och på annat håll – har det ofta berättats åtminstone vad ändamålet med omläggningen har varit dvs. att förtydliga och förbättra servicen. I det här skedet, tycker jag, är det inte längre mediernas uppgift att i huvudsak redogöra för HRT:s synpunkter utan berätta hur de som betalar för journalistiken upplever situationen. De som berörs av besluten.

LÄS MERA OM BUSSLINJERNA

 

 

 

 

, , , ,

En kommentar

  1. Nenne skriver:

    Det jag förstår inte är hur de kan säga att invånarna (och besökare?) haft möjlighet att kommentera tidtabellerna, då många ställen är så gott som beroende av U-linjer och t.ex. när jag sökte tidtabellerna till dessa i juli (!) så fanns de fortfarande ingenstans. Eller åtminstone ingenstans jag hittade: på HSL stod det att de publiceras senare, på matkahuolto.fi kom bara att inga förbindelser hittades. När skulle man då kommentera? Alltså visste man bara vilka nya HSL-bussar som skulle börja köra, men inte om det skulle finnas några andra bussar alls, alla gamla bussar eller något där mittemellan. Med tanke på att det marknadsfördes som en förbättring av busstrafiken fick man ju anta att alla gamla bussar skulle gå… Sen blev ju sanningen att man måste åka två timmar tidigare än nödvändigt för att den ena bussen man brukade ta inte går mer.

Kommenteringen är stängd.