Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Automatmetro,Esbo,Helsingfors,Politik,Siemens,Stad,Trafik,Västmetro

Tidernas rea i metrotunneln

9 sep , 2014, 12.17 Tommy Pohjola

 

Kostnaderna för västmetron verkar ha sjunkit med upp till 140 miljoner euro på mindre än ett år. Men Esbo stad skickar inte ut triumferande pressmeddelanden.

Det här borde intressera alla som undrar över Esbo stads finanser.

Några siffror: 900 miljoner, 1 000 miljoner, 871 miljoner och 862 miljoner.

Den första och andra siffran är Matti Kokkinens svar på frågan hur mycket kostar det att bygga västmetron? Den andra är hans gissning. (Länsimetro voikin maksaa miljardin, Kauppalehti 13.12.2013)

Samma dag som intervjun med Kokkinen publicerades i Kauppalehti berättade sektorchef och Västmetrobolagets styrelsordförande Olavi Louko i HBL att det blir 200 miljoner euro dyrare att göra fortsättningen av västmetron om byggstarten skjuts fram med fem år. Antagandet baserar sig på en utredning, som tekniska direktören Olavi Louko gjort själv:

– Det är min bedömning, någon så kallad utredning finns inte.

Den tredje siffran går att läsa i Helsingfors stads beslutshandlingar. Utredningen som stadsstyrelsens koncernsektion fick är daterad den 15 april 2014. (Länsimetro Oy:n ajankohtaiskatsaus)

Den fjärde siffran är från Esbo stads beslutshandlingar, det är en fullmäktigefråga som handlar om metrobyggets verkliga kostnader. Matti Kokkinen och sektorchef Olavi Louko svarar (Valtuustokysymys Länsimetronkustannusten kattamisesta ym. 8.9.2014).

När Olavi Louko talar går priset på Stensviksbanan ned med 200 miljoner euro. När Louko och Matti Kokkinen förklarar tillsammans försvinner ytterligare 140 miljoner euro, vilket är alltså skillnaden mellan Kokkinens uttalande i Kauppalehti i december 2013 och svaret på fullmäktigefrågan i september 2014.  Så metrobygget är nu så förmånligt att det skulle vara helt galet att inte bygga? Crazy days, shop ´til ya drop.

Det kommer flera räkningar

I Helsingfors framskrider automatiseringen av metrobanan… nej förresten, jag orkar inte längre ens beskriva hur dåligt och dyrt den framskrider. Men det ska jag säga att räkningen för automatiseringen, som fastställs i ett hemligt skiljemannaförfarande, betalas ju också av Esboborna. Samma Esbobor som nu undrar varför man ”tvingas” till nedskärningar inom äldreomsorgen och på allvar diskuterar en höjning av skattesatsen med två procentenheter från 18 till 20.

Kollegan sitter och ringer på Finnå båthamn. I går krävde ett antal förtroendevalda att Esbo stad ansluter till dem som startar en polisundersökning. En ganska självklar sak med tanke vad som framkommit i form av trakasserier och misstankar om grå ekonomi. Men i stadens ledning finns de som struntar i sådana krav, som säger att kravet på polisundersökning endast handlar om att plocka poäng i ett politiskt spel. Läs mera i onsdagens HBL!

Sedan när har kostnaderna för ett stort offentligt byggprojekt på åtta månader sjunkit med 140 miljoner euro? På blott åtta månader?

I morgon ska jag växla några ord med trafikminister Paula Risikko (Saml) på Kommunmarknaden. Hon är en av ministrarna som fram till nu valt att inte kommentera regeringens beslutsunderlag i metrofrågan. HBL berättade för två veckor sedan, utgående från uppgifter från Finansministeriet, Kommunikationsministeriet, Statens forskningscentral VTT och Rakennusteollisuus RT, att Stensvikslöftet – 240 miljoner euro mot flera bostäder – bygger på en allmänt hållen och två år gammal utredning om byggbranschens trender som är framställd av – byggbranschen.

Och det där nya avtalet?

Enligt Yle är alla kranskommuner inte särskilt glada över det färska markanvändingsavtalet. Om kranskommunerna tvingas bygga en massa nya bostäder för att Esbo skulle få sin metro förstår man kritiken. Särskilt som utredningen av Stensviksbanans samhällsverkningar är bristfällig.

– Länsimetron jatko on ainoa, joka siinä sopimuksessa sanotaan selvästi. Länsimetron vaikutukset ovat suurimmat Espoossa ja [Helsingin] keskustassa. Hyvä kysymys on se, onko länsimetro niin tärkeä, että meidän pitää kaavoittaa lisää, Järvenpään kaupunginarkkitehti Ilkka Holmila pohtii.

Enligt Esbo stads ledning är hela Finlands medverkan i Stensviksbygget en klappad ock klar sak. Det är den förstås inte. Det kommer nya uppgifter om beslutsoprocessen och förvirringen kring vad som ingår i priset, tidtabellen för automatiseringen och metrons matartrafik ökar. Det är information som kastar en lång och mörk skugga över formellt korrekta beslut.

Esbofullmäktige har ett extra möte om västmetron den 29 september.

, , ,

Kommenteringen är stängd.