Omöjlig att se, då finns den inte. Så resonerar en hel del bilister på Fredriksgatan. Eftersom de inte kan se spärrlinjen som entydigt förbjuder omkörningar väljer många att köra om speciellt bussar och spårvagnar, som är långsamma eller som står stilla vid en hållplats. Det finns dagligen också de som kör mot enkelriktat från Bulevarden ända till Femkanten. De här ljushuvudena kan inte skylla på obefintlig skyltning eftersom förbjuden körriktning-skyltarna finns i varje gathörn.
Efter att ha bollats hit och dit i stadens byråkrati har jag nu fått veta två saker. För det första ska det vara en spärrlinje från Femkanten till Bulevarden. För det andra är det byggtjänsten Stara vid byggnadskontoret som målar det som ska målas på körbanorna i Helsingfors. Biträdande stadsdirektören med ansvar för byggande, som jag intervjuade för helgens artikel om den farliga skolvägen, tyckte att jag skulle kontakta stadsplaneringskontoret och trafikplaneringschefen för att få ordning på ”Fredans” trafikproblem. Men det är då alltså Stara vid byggnadskontoret som Pekka Sauri är chef för som ska måla strecken i gatan.
Spärrlinjen fräschas upp så fort vädret tillåter. Det är bra. Många små barn som ska till och från daghem och skolor i kvarteren. Det behövs inte en endaste olycka pga tokracet.
Bulevarden, byggnadskontoret, Fredriksgatan, pekka sauri, stadsplaneringskontoret, Stara