Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Folk,Helsingfors,Miljö,Politik,Stad,Trafik

Bättre kan du, Helsingfors

30 aug , 2013, 13.37 Tommy Pohjola

 

Åttonde bästa staden att leva i, ropar rubrikerna. Och visst, det är lätt att hålla med om att det är lugnare i Helsingfors än i Damaskus och vår offentliga hälsovård antagligen slår allt som Nordamerika (kanske med undantag för Kanada?) kan erbjuda.

Men mätningarna är många och de duggar tätt.

I juni fastslog samma institut som står för den aktuella pioriteringen att Stockholm är åttonde på listan över världens mest konkurrenskraftiga städer. Det tål att tänkas på just nu. Bara en sådan sak att regeringen tvingar fram nya förvaltningsmodeller som åtminstone så länge ingen förklarat dem ser ut att flytta besluten ännu längre från dem som berörs.

Och varför nöja sig med en placering i topp tio? Let’s go for the throat. Helsingfors skulle med ganska små ingrepp lätt klättra många pinnhål i The Economists undersökning, om det nu är viktigt. Vilket det verkar vara eftersom stadshuset får fnatt varje gång staden eller flygplatsen nämns. Då kommer pressmeddelandena och tyvärr publiceras de nästan rakt av i många medier.

Öppenhet i Helsingfors betyder att mötesprotokoll är lättillgängliga och stadsfullmäktiges möten direktsänds, flinka utomstående programmerare kan utnyttja databaser för kartor, en eller två biträdande stadsdirektörer twittrar och uppdaterar facebook och så där kan man sedan hålla på en bra stund för att samla in bevisen. Men det finns en mörk sida. Det pågår en rad polisundersökningar kring påstådda mutor och bland andra Hbl har visat hur systematiskt och medvetet tummandet på offentlighetslagen kan vara. Sammantaget talar vi om ett dyrt fusk. Metrofarsen är ett exempel, särskilt inom byggbranschen finns många fler.

  • Parkvakten är alterneringsledig fram till slutet av maj 2014. Under den tiden blir det få eller inga texter i tidningen, däremot regelbundet oregelbundna inlägg här i bloggen, på twitter och i facebook.

Så det var det där med illusionen om en öppen stad.

Jag kommer också ögonaböj på några trafikåtgärder som förbättrar otroligt många människors livskvalitet.

Höj rejält parkeringsböterna och bogsera genast bort riktigt dåraktigt parkerade fordon. Modell New York. Säkra övergångsställena vid skolor och daghem med farthinder (så kallade guppar). Det här är enkelt och kostar lite. Att sluta tala om cyklar och kollektivtrafiken som en prioriterad trafikform när orden saknar täckning och i stället göra som man gör i Göteborg är dyrare men nödvändigt.

Men staden är inte tjänstemännen eller politikerna utan även du och jag. Det kan vara bra att komma ihåg. Det ska jag göra.

Kommenteringen är stängd.