Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Helsingfors,Politik,Stad,Trafik

Metro: Nu blev det konstigt

14 Nov , 2012, 19.15 Tommy Pohjola

 

I förrgår hämtade snigelposten det efterlängtade upphandlingsavtalet, papperen som Helsingfors stads trafikverk HST hemlighållit enligt överenskommelse med Siemens. Jag är absolut ingen expert på avtalsjuridik men vågar mig på en bedömning i alla fall.

Bakgrunden är ju den att automatiseringen av Helsingforsmetron krånglat ordentligt i två år. I början på sommaren fick HST:s direktion nog. Avtalet med den tyska leverantören skulle sägas upp. Då steg den biträdande stadsdirektören med ansvar för kollektivtrafik fram som gubben ur lådan och meddelade att ”här sägs inga kontrakt upp, vi grälar om pengarna senare”. Eftersom avtalet med uppsägningsvillkoren var hemligt var det omöjligt för utomstående att säga om HST gjorde rätt.

När jag nu tittar på de där villkoren (särskilt punkt 20.2 a och b) är det än mer märkligt att Siemens inte fick släcka efter sig då på sommaren. Förseningarna var så grova redan då, och nu har de fortsatt trots att Siemens själv gjort upp en ny tidtabell för ombyggnaden av de gamla tågen.

En annan fråga: När nu Siemens meddelat förvaltningsdomstolen i Helsingfors att upphandlingavtalet kan offentliggöras undrar man ju nog varför det ursprungligen hemligstämplades. På vilket sätt har affärshemligheterna, som angavs som orsak, upphört att vara affärshemligheter? Och varför väntade HST med publicerandet tills en forskare och journalist (undertecknad) krävde det via registratorskontoret? Om avtalet nu är så bra som bolagets ledning och somliga politiker ständigt hävdat så skulle en omedelbar publicering ha varit det enda rätta.

I dag vet vi att automatprojektet blir minst dubbelt men antagligen tre gånger dyrare än beräknat. Stadshuset har åtminstone vid två tillfällen gett HST en allvarlig anmärkning på grund av bristande planering och slöseri med pengarna.

Det finns fler frågor. Jag har i går mejlat stadsdirektör Jussi Pajunen direkt som jag hoppas att kan ta fram exakta siffror på vad automatmetroprojektet kostat så här långt och en uppskattning om miljonerna som fortfarande är i rullning. Han lovade återkomma med svar snart. Jag har också gjort ytterligare en informationsbegäran till registratorskontoret. Den gäller reklamationerna som Siemens och HST gjorde om varandras verksamhet 1.5.2011–31.5.2012. Klagomålen som lär vara flera tiotal till antalet borde vara offentliga nu när hela avtalet publicerats och jag hoppas att de skulle hjälpa att förstå skådespelet som vi såg på våren och i juni.

 

,

En kommentar

  1. Niklas skriver:

    Fortsätt gräva!

Kommenteringen är stängd.