Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Esbo,Grankulla,Helsingfors,Kyrkslätt,Politik,Sibbo,Stad,Trafik,Vanda

Snart måste det vända

22 sep , 2012, 18.35 Tommy Pohjola

 

Verna Virkkunen var en av stadsborna som på fredagen utnyttjade möjligheten att göra något annat med parkeringsrutorna i centrum. Loppmarknad!

Henry Ford var på många sätt en fin man. Entreprenör och propellerhatt. Han förenklade vardagen för väldigt många och – kanske omedvetet – bidrog till att många statskassor drygades ut. Biverkningar fanns också men dem kan den gode Henry knappast belastas för, eller hur?

I dag har vi firat ännu en bilfri dag i Helsingfors. Eller firat och firat. Det finns ingenting att fira. Där gatorna stängts av för bilar i centrum har banderollerna marginell betydelse. Utanför Stockmann och på andra sidan Mannerheimvägen är trafiken som vilken annan lördag som helst. Samtidigt anser många med fog att en dag som denna ska kollektivtrafiken vara gratis för att verkligen locka nya användare. Åk för halva priset är inte nog. Många kör ändå, en del för att de verkligen måste och andra i pur ilsken protest.

Bilfria dagen är en bra start. Det har den varit i tio år. Småningom dags för nästa steg?

På nätet rasar debatten. Det gör den alltid så här års. Det är en utmaning att skriva om bilar och trafik inför bilfria dagen. Hur man än gör har man motorhuven i trunken och allt är hippiernas och De Grönas fel (som om inget annat parti skulle förhålla sig kritiskt till trafikutsläpp och andra konsekvenser av ökad bilism). Dessutom är journalister så naiva. Har de ens körkort?

Sant är att en säg samlingspartist knappast skulle föreslå offentligt att boendeparkeringen görs ordentligt mycket dyrare även om han eller hon håller med om mycket i ”den gröna” kostnadseffektivitets-analysen.

Attityderna håller hur som helst på att ändras. Utvärderingen av trafikpolitiken i Helsingfors som jag berättar om i dagens Hbl är ingen fix idé som tjänstemännen på stadsplaneringskontoret fått under fikarasten. Rapporten är förankrad i stadshuset. Det är bra. Förändringarna i Köpenhamn, New York och varför inte Stockholm har inte skett för – om uttrycket tillåts – egen maskin. Det har krävt ganska radikala beslut. Designhuvudstaden Helsingfors är på väg dit.

Kommenteringen är stängd.