Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Esbo,Miljö,Politik,Stad,Trafik

Västmetro: Räkningen oroar

21 sep , 2012, 02.43 Tommy Pohjola

 

Hm… det kanske blir något av det här.

Carl Haglund var inte nöjd med räknenissarna. Det här var i begynnelsen. Det var i maj 2008 som västmetrons kostnader presenterades för Esbo stadsfullmäktige. Som ledamot var Haglund med och godkände projektet. Flera år senare, efter en runda i Bryssel, är han tillbaka vid ritbordet som försvarsminister och Sfp-ordförande. Haglund har begärt en lägesrapport och får den på Västmetrobolagets kontor i Hagalund. Informationstillfället avrundas men en rundtur i tunneln i Kägelviken. Parkvakten hängde med en stund.

– Tyvärr fick jag rätt om pengarna, säger Haglund.

Han  ifrågasätter fortfarande räkningen och känner till kritiken mot insynen i beslutsfattandet. Men han ser också ljuset i tunneln. Metron kan vara en bra sak för ett stadigt växande Esbo.

I dag är två tredjedelar av tunneln i Esbo klar och också stationerna börjar redan ta form. Dessutom har Esbofullmäktige gett klarsignal till en förlängning av banan från Mattby till Stensvik.

– Det känns förnuftigt att fortsätta bygga vidare utan avbrott, säger Haglund.

Försvarsministern bekantar sig med metrokartan i Hagalund. Matti Kokkinen och Olavi Louko ser på.

Enligt vd Matti Kokkinen kostar det ytterligare 100-200 miljoner euro om arbetslagen, av vilka en del är utländska, skickas bort och sedan kallas tillbaka.

Regeringsmedlem Carl Haglund är en intressant gäst för projektledningen i Esbo som väntar på statsfinansiering. Det finns ett vagt löfte om att staten deltar med 30 procent. Hela affären går på cirka 800 miljoner euro. Beskedet väntas ännu i år eller senast i början på nästa år.

Klackarna i taket

En märklig stämning råder på metrokontoret i Hagalund. När Matti Kokkinen och tekniske direktören Olavi Louko berättar att Esbo får automatiska metrotåg och stationerna förses med trygga perrongdörrar är det klart att problemen i Helsingfors inte bekymrar det minsta.

Jag undrar hur de kan vara så säkra på att allt flyter. Metrobanan är gemensam för Helsingfors och Esbo. Det som händer eller inte händer i Helsingfors måste kännas i Esbo?

– Testtåget susar fram 70 kilometer per timme och den stannar också på millimetern rätt, säger Kokkinen.

Hittills har varken eller fungerat på depån i östra Helsingfors. Automatmetroprojektet har i praktiken stått stilla i ett par års tid.

– Det gick väl upp för Siemens att deras ursprungliga anbud var alltför lågt, tror Louko.

Helsingfors stads trafikverk HST och Siemens beslöt på sommaren att grälet om pengarna avgörs när automatiseringsprojektet är klart. Överenskommelsen har upprört både  stadsbor och förtroendevalda i Helsingfors.

Kommenteringen är stängd.