Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Esbo,Grankulla,Helsingfors,Vanda

Så blev logon till

3 jan , 2012, 15.21 Tommy Pohjola

 

 

Formgivning. Då tänker jag parkbänk, mjölkkartong, flygplansstol, joggingskor, Aaltovas och tidningssidor. Men som vi kommer att se under det här året kan design också handla om sätt att arbeta eller vårda dem som är sjuka.

Som vi berättade i nyårsaftonens tidning (läs chefredaktörens krönika här) ska vi på Hbl lägga i en extra växel när vi skriver om designhuvudstadsåret. Då gäller det att också synliggöra tydligt artiklar, bilder och illustrationer. Därför har vi skapat logotypen som du ser här ovan.

Den togs fram av layoutjournalisten Rasmus Kyllönen som bearbetade ett förslag som vår grafiker Björn Heselius och designchef Marita Granroth jobbat med för några år sedan.

Uppdraget var att ta fram något eget, enkelt och snyggt. 

”Designstan” är eget. Vi ville undvika den något kryptiska förkortningen WDC2012 och inte heller använda Designhuvudstadsåret för det är för långt i det här sammanhanget.

Designstan är enkel. Det är en direkt hänvisning till både temaåret och Helsingfors (och även Esbo, Vanda, Grankulla och Lahtis som också är med). Och så är loggan svart och vit vilket gör att den fungerar i alla möjliga miljöer och storlekar. Tornet som kännetecknar redaktionsbyggnaden vid Mannerheimvägen 18 känns självklar.

Men är den snygg? Vi är jäviga så det avgör ni. Kommentera gärna.

Hufvudstadsbladets ”Designstan”-logotyp talar alltså om att artikeln i fråga handlar om designhuvudstadsåret och vi använder den både i papperet och här på webben.

 

Officiell hemsida för World Design Capital 2012, klicka här.

3 kommentarer

  1. Tommy Pohjola skriver:

    Bakpappa – intressant att du nämner den där ändelsen ”-stan” för den diskuterades också här på redaktionen. Förslaget med olika färger är bra! Det ska jag föra vidare.

  2. Hanna skriver:

    Ja, det märks. Stadink kingit IFK.

  3. Bakpappa skriver:

    Som symbol är den i mitt tycke helt snygg, fast kanske inte så jätte vågad? Jag förstår det är HBL-tornet, men inte säger det direkt klick. Jag skulle antagligen uppfatta logon som om husis färgkodade sina artiklar. Svart t.ex. svart för design/mode/inredning, blått för sporten, grönt för miljö, … På första par försökena läste jag ”stan” i ”DESIGNSTAN” som i ”Afghanistan”?

    ”Designstad 2012” hade klingat bättre i mina öron. Det är väl ändå frågan om bara ett år?

    Märks det jag inte är från stan? ;-)

Kommenteringen är stängd.