Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Esbo,Folk,Grankulla,Helsingfors,Kyrkslätt,Miljö,Sibbo,Stad,Vanda

Låt oss prata bilar

28 jun , 2011, 15.48 Tommy Pohjola

 

Och så denna servicekörning. Varför är den inte under markytan? Helsingfors är ju som en schweizerost sex fot ner.

Jag älskar min bil. Den tar mig från plats A till stället B precis när jag vill och inte om tre timmar och en kvart. Jag har hobbyer som kräver närvaro på olika håll i stan. I engagemanget ingår grejer som det inte är kul att släpa på i en buss som byts till tåg som byts till spårvagn och bråttom är det, svetten lackar och nerverna är på helspänn. Tänk AC och trevligt Vegasnack. Eller Metallica.

Min bil har också ruinerat mig. I stället för den där charmiga röda Saab 99:an med fyra växlar borde jag ha tänkt på fondandelar och framförallt miljön. Särskilt som jag alltid bott i en stad med bra kollektivtrafik.

Det är alltså inte entydigt bra att ha bil i stan.

Bränslet är redan hårt skattat – vilket drabbar dem som bor i obygden, varutransporterna och kollektivtrafiken värst – och försäkringarna är skitdyra.

I Stockholm kostar boendeparkeringen 700 kronor i månaden och nu diskuteras en rejäl höjning. Attityderna till bilismen (en -ism) har ändrat de senaste tio åren, säger en parkeringsboss. Reportern påpekar i en kolumn att räknenissarna tycks se på frågan enbart marknadsekonomiskt och trafiktekniskt. Helt riktigt äger även fattiga bil, många parkerar hellre vid gatan än i ett mörkt garage och nätterna kan kännasa otrygga – då kör man hellre egen bil. Dessutom arbetar många människor sådana tider och på sådana platser att bilen är nödvändig för att man ska kunna sköta sitt jobb.

Vad tycker du om bilar i stan, kollektivtrafiken och alla avgifterna?

, ,

En kommentar

  1. Putte skriver:

    Märker du annars, att i de djävulska köpcentran märker man knappt av varutransporten! Den är koncentrerad i BYGGNADSSKEDET under jord (som du önskar!) dit sidovägarna löper, medan de små butikerna i (Helsingfors) centrum kräver varutransport direkt från gatan/framsidan! De har ej möjlighet, att koppla sig till t.ex. Stockmanns tunnlar. Och sådana tunnlar finns det ej ens i Åbo eller Tammerfors… Där det hör och häpna också finns liv!

    T.ex. Borgå lider idag av Vapaavuoris beslut då Kungsporten ej fick byggas. Folk från Borgåtrakten (och B centum!) åker idag till Jumbo eller Östra Centrum där varuutbudet är bättre än i de små pittoreska butiker… Om du har åkt till Borgå någongång med din Saab så märker du, att du måste stanna vid varje trafikljus. Längs MannerheimGATAN stoppas trafiken ofta upp i rusningstid då tvärgåendetrafik flyller korsningarna och stänger trafiken för/från sidogatorna!

    ps. Redan här i Esbo finns det parkeringsutrymme för de boende! Endast i t.ex. Hagalunds höghus saknas tillräckligt med parkeringsplatser, att folk måste parkera på gatan (där det stör snöröjningen!). I vår familj finns två bilar, som har egen plats på gården till vårt radhus.

Kommenteringen är stängd.