Automatmetro,Esbo,Miljö,Stad,Trafik,Västmetro
Allt var klappat och klart
Esbo kanske borde sluta gräva västerut från Mattby åtminstone så länge att stadsfullmäktige utrett varför stadens ansökan inte kompletterades när tid fanns? En möjlig orsak är att detta inte gjordes därför att även nya siffror skulle visa hur olönsam Stensviksbanan är. Misstag eller bluff? Kortslutningarna bör kartläggas, slutsatser dras.
Hbl, merja kyllönen, olavi louko, stensviksbanan, västmetrons förlänging
Ett år är inte en kort tid?
För protokollet, bara. Chefen för tekniska sektorn i Esbo Olavi Louko skriver på insändarsidan i dagens Hbl att det är en missuppfattning att kostnaderna för västmetrons förlängning har fördubblats på kort tid. När trafikministeriet i oktober 2013 i ett brev […]
matti kokkinen, merja kyllönen, olavi louko, trafikministeriet
Folk,Helsingfors,Miljö,Okategoriserad,Stad
Minna Canth: Inget nytt från Tölö
Man kan ju inte skriva om metro alla dagar, eller hur? Det finns mycket annat i staden som förtjänar en rubrik eller uppföljning. I november skrev jag om namnskyltarna på Minna Canths gata i Tölö. Läs inlägget här. I morse […]
Automatmetro,Esbo,Helsingfors,Okategoriserad,Politik,Stad,Trafik,Västmetro
Helsingforspolitiker: Nej tack till nya utredningar
Metrobygget i Helsingfors och Esbo fortsätter trots allt grumligare motiv. I dagens HBL berättar vi på nyhetsplats att både Esbo stad och trafik- och kommunikationsministeriet hemlighåller fullständigt offentliga handlingar. På ledarplats skriver vi om hur historielösa metrobesluten är. Utredningen om […]
Automatmetro,Esbo,Helsingfors,Politik,Siemens,Trafik,Västmetro
Patienten lever
Ingen verkar ha övervakat kostnaderna. Ändå beslöt stadsfullmäktige på onsdagen att Helsingfors betalar ytterligare tiotals miljoner euro för byggandet av västmetron. På fullmäktigemötet berättade biträdande stadsdirektör Pekka Sauri om automatmetroprojektet. Mötets inledande anförande kändes lite tunt (se diskussionen här). Jag […]
Senaste kommentarer