Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Automatmetro,Esbo,Miljö,Stad,Trafik,Västmetro

Allt var klappat och klart

26 mar , 2014, 15.09 Tommy Pohjola

 

För tio år sen skrev jag och Camilla Berggren många nyheter om handikapptransporterna eller den så kallade färdtjänsten i Helsingfors. Vi avslöjade fiffel och skrev detaljerat om klantigheterna. Då kände jag att journalistik har betydelse.

Nu har jag och kollegan Petra Miettinen skrivit om västmetron och västmetrons förlängning. Vi har beskrivit politiska beslut som förankrats i kaninhatten.

Detta är inget vi plötsligt ramlat över.

En del av uppgifterna som presenterats i Hbl den här vintern och tidigare har tagits fram med stora besvär. Det har krävts tid, goda kontakter och tålamod. Ett och annat har förutsatt exceptionella metoder och märkliga arbetstider.

I natt beslöt regeringen att inte stöda den så kallade Stensviksbanan. Orsak: Esbo stads bristfälliga utredningar. Igen känner jag att journalistik har betydelse.

Återstår frågan om ansvar. Varför reagerade inte metroledningen i Esbo på trafikministeriets kritik i oktober 2013? Då fanns tid att ta fram en uppdaterad konsekvensbedömning. Detta gjordes inte. Trafikministeriets brev fogades inte heller till stadsstyrelsens eller stadsfullmäktiges handlingar. Det offentliggjordes aldrig. I stället körde man i fem månader på som om ingenting hänt och nu är det bye bye, 230-240 miljoner euro. Felet är knappast den elaka trafikministerns, hon som först på slutrakan täcktes kräva bättre utreningar, tammetusan så bra att hon gick!

Ledande tjänstemän och politiker har hela tiden försetts med den ibland häpnadsväckande information som Hbl tagit fram. Nästan ingen har brytt sig om frågorna och kritiken. Och nu när nederlaget står att läsa i statsrådets pressmeddelande fortsätter nomenklaturan sin klagovisa: Staten har fel, vi har rätt.

Så hur går detta vidare?

Enligt alldeles färska uppgifter har Esbo fortsatt att gräva vidare från Mattby. Detta måste förstås kollas. Vad har det kostat och hur kunde man göra det? För att regeringen med säkerhet skulle fatta ett positivt beslut? I så fall kan det inte bli mera arrogant och korkat.

Det skulle inte vara första gången om regeringen beviljar anslag i efterskott, i en tilläggsbudget. Samlingspartiet är pressat. Det hotar ju nu gå till historien som partiet som snarkade bort ett miljardbygge (800-1000 miljoner euro) under sin vakttur. Sådant har fabbona och tanterna i Väg & Bygg svårt att smälta. Allt var ju klappat och klart, spikat på bastulaven. Och andra sidan är märkligheterna kring beslutsfattandet så många och så grova att polisanmälningar och klagomål seglar upp i horisonten helt utan kappvändningar också. Kanske Saml ändå väljer bort den skitstormen och hellre tar förnedringen med tentaklerna i den penningstinna byggbranschen?

Mot ett tilläggsanslag som är svårt att motivera talar även det faktum att regeringen sparkat igång planeringen av Centrumslingan (Pisara). Det är ett spårprojekt som gynnar hela landet men särskilt huvudstadsregionen. Skulle man då i efterskott bevilja pengar till ytterligare ett trafikbygge i huvudstadsregionen? Hur fult skulle inte det se ut?

Esbo blir inte utan metrobanans förlängning därför att trafikministern i sista stund en gång till uppmanat staden att se över utredningarna, eller för att Hbl skrivit om konstigheterna i beslutsprocessen, det som Olavi Louko kallar för ”häxjakt”.

Esbo kan kanske gräva vidare utan staten. Det har tekniske sektorns chef Olavi Louko sagt för flera år sedan att man kan göra. Och pengar finns i fonder. Men de kan vara knepiga att lyfta. Stadsstyrelsen har precis utvecklat rabies för att utbildningssektorn fumlat bort en skolbidragsansökan värd dryga miljonen och staden tvingas annars också spara. Hur skulle det se ut om man i det läget och med kunskap om den bristfälliga konsekvensbedömningen rör besparingarna? Eller sådär bara lyfter ett nytt metrolån värt 560 miljoner euro, vilket nyligen lyfts fram som ett seriöst alternativ.

, , , ,

Kommenteringen är stängd.