Automatmetro,Helsingfors,Siemens
Olavi Louko, Rami Metsäketo, Jussi Pajunen och Jukka Mäkelä sprängde på torsdagen symboliskt den sista stenbumlingen i metrotunneln på Björkholmen. Alles gut, alltså?
Det lönar sig att titta i de där trista mötesprotokollen. Förra veckan berättade jag att metrodirektionen skrivit om kapitlet om provkörningarna med automatiserade metrovagnar i kvartalsrapporten. Den förskönade bilden byttes i protokollet ut mot en mening om en (1) lyckad provkörning.
Men det hade Yles finska radionyheter inte märkt. Hur det nu hänger ihop så ringde min telefon hårt i går på grund av detta. Men nu har jag en om inte klarare så i varje fall detaljrikare bild av hur ombyggnadsarbetet framskrider på metrodepån i Kasåkern.
Den officiella versionen (Siemens + Helsingfors stads trafikverk) är att allt löper som smort.
Den andra versionen är alltså att summa ett automattåg kört och stannat på testbanan. Den här provkörningen gjordes i slutet av sommaren det vill säga flera månader sedan.
– Sedan dess har ingenting rört sig på den där testbanan. Tågen har inte kört en meter, säger en depåkälla.
Av Yles nyhetkan man också få uppfattningen att perrongdörrarna, som testats i evigheter nu, fungerar automatiskt. Det gör de inte.
– Det är föraren som öppnar dörrarna.
Från annat håll får jag veta att provkörningen och övrig test utförts i det gamla datasystemet, vilket det inte står ett ord om i den ovan nämnda lägesrapporten som HST-direktionen fick ta del av 16.11. De förarlösa tågen övervakas av ett helt annat, nytt system då de tas i bruk. Fungerar det, då? Det vet vi inte, och ingen som Hbl talat med verkar veta när vi vet.
Men officiellt är allt bra.
Jag är snäll. Lite busig och bråkig, men snäll i själen.
Misan är rädd för parkvakten.