Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Automatmetro,Helsingfors,Siemens

Metro: Luren glöder

23 Nov , 2012, 12.32 Tommy Pohjola

 

Olavi Louko, Rami Metsäketo, Jussi Pajunen och Jukka Mäkelä sprängde på torsdagen symboliskt den sista stenbumlingen i metrotunneln på Björkholmen. Alles gut, alltså?

Det lönar sig att titta i de där trista mötesprotokollen. Förra veckan berättade jag att metrodirektionen skrivit om kapitlet om provkörningarna med automatiserade metrovagnar i kvartalsrapporten. Den förskönade bilden byttes i protokollet ut mot en mening om en (1) lyckad provkörning.

Men det hade Yles finska radionyheter inte märkt. Hur det nu hänger ihop så ringde min telefon hårt i går på grund av detta. Men nu har jag en om inte klarare så i varje fall detaljrikare bild av hur ombyggnadsarbetet framskrider på metrodepån i Kasåkern.

Den officiella versionen (Siemens + Helsingfors stads trafikverk) är att allt löper som smort.

Den andra versionen är alltså att summa ett automattåg kört och stannat på testbanan. Den här provkörningen gjordes i slutet av sommaren det vill säga flera månader sedan.

– Sedan dess har ingenting rört sig på den där testbanan. Tågen har inte kört en meter, säger en depåkälla.

Av Yles nyhetkan man också få uppfattningen att perrongdörrarna, som testats i evigheter nu, fungerar automatiskt. Det gör de inte.

– Det är föraren som öppnar dörrarna.

Från annat håll får jag veta att provkörningen och övrig test utförts i det gamla datasystemet, vilket det inte står ett ord om i den ovan nämnda lägesrapporten som HST-direktionen fick ta del av 16.11. De förarlösa tågen övervakas av ett helt annat, nytt system då de tas i bruk. Fungerar det, då? Det vet vi inte, och ingen som Hbl talat med verkar veta när vi vet.

Men officiellt är allt bra.

, , , ,

2 kommentarer

  1. Tommy skriver:

    Jag är snäll. Lite busig och bråkig, men snäll i själen.

  2. Misan är rädd för parkvakten.

Kommenteringen är stängd.