Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Helsingfors,Politik,Stad

Så här främjar staden bilarna

30 aug , 2015, 12.00 Tommy Pohjola

 

Samtidigt som stadshuset talar för trygghet i trafiken och, inspirerad av både forskning som visar på hälsoeffekter och samhällsnytta och exempel utomlands, vill öka antalet cyklister är det ibland så otroligt tydligt hur kluvna beslutsfattarna är i genomförandet av strategier.

På cirka fem hundra meters avstånd från Johanneskyrkan finns två stora underjordiska parkeringar med plats för tusen fordon, längs gatorna i närheten av kyrkan finns parkeringsplatser och så det faktum att man också under helgerna når utmärkt Johanneskyrkan med kollektivtrafiken. En buss- och spårvagnshållplats finns precis utanför huvudingången och en annan i Femkanten tre fyra hundra meter längre bort. I Femkanten finns även en taxistolpe.

Men det är på Johannesplan, en kommunal idrottsplan, som bilar och bussar ska ställas. Det har staden bestämt, tillåtit.

Efter kritiken i fjol har skyltningen blivit tydligare. Nu finns anvisningar för hur man lämpligast kör genom parken till idrottsplanen och så en lapp med texten bollspel förbjudet.

Poängen är inte så mycket det att här möjligen sabbas fotbollen för ett tiotal knattar – det finns andra sportplaner inte långt ifrån och det handlar om ett veckoslut i året – även om också det är otroligt irriterande under rådande omständigheter, utan attityden. Vad är det för fel på staden och församlingen och de som valt att ta egen bil ända fram till kyrkans dörr i stället för att ens tänka på alternativ? Som då det att ställa gummihjulen någonstans i Rödbergen eller Gardesstaden eller var fan som helst men inte på Johannesplan.

Det här pågår bland annat: Hengelliset syventymispäivät och Högmässa.

, , , ,

Kommenteringen är stängd.