Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Automatmetro,Folk,Helsingfors,Miljö,Politik,Siemens,Stad,Trafik

Tusenlappar är svåra, miljoner helt möjliga

16 jun , 2014, 18.21 Tommy Pohjola

 

I väntan på att stadsstyrelsens möte ska ta slut och det kommer ett besked om ”Koffarens torn” läser jag gamla tidningar. Ja, vad skulle man annars göra för att förstå världen? I SvD ingår en krönika som handlar om protesterna i Brasilien inför fotbolls-VM. ”Korruption och slöseri gör folk rasande”, skriver Gunilla von Hall.

Vindsvåningen i Koffparkens torn.

Sandvikskajens nya parkering. Hotellbåten blir till höger om bilden.

Själv har jag på förmiddagen rivit mig i håret när jag tänkt på hur lätt min hemstad tar på felparkering och hur ogenomtränglig dess byråkrati samtidigt är. Plötsligt har det vid Sandvikskajen, där vid den där lite märkliga hotellbåten som ligger och guppar nära restaurang Merimakasiini uppstått en parkeringsplats. Alltså på kajen vid havet. Bilarna kör in där via övergångsstället eller var det nu känns lämpligt. Det här är givetvis mikroskopiska problem jämfört med dem i Brasilien. Men sedan läser jag vidare i ett beslutsunderlag. Enligt ett förslag som ingår i renoveringsplanen för Kvarnbäckens metrostation – ett projekt som kostar 9,5 miljoner euro – skulle projektledningen få fullmakt att spendera 1,7 miljoner euro på icke-specificerade tilläggsarbeten.

Det är just sådana arrangemang med ”tilläggsarbeten” som bäddar för polisutredningar av den sorten och kalibern som drabbat byggnadskontoret.

I samma lunta bekräftas att tvisten om metrons plattformsdörrar fogats till  skiljemannadomstolens handlingar. Det här grälet mellan Helsingfors stads trafikverk HST och Siemens handlar om en leverans som enligt staden solkart ingår i det ursprungliga upphandlingsavtalet, men som enligt Siemens kostar nästan 11 miljoner extra. Notan har alltså inte gått upp i rök på magiskt sätt utan skjutits fram för morgondagens stadsbor att möjligen försöka justera nedåt och helt säkert att betala.

Jag tror inte att vården eller skolan eller biblioteksväsendet, som alla bidrar till en bättre stad på samma sätt som exempelvis trafiksektorn och byggbranschen, kan räkna med eller ens täckas föreslå dylika fullmakter som HST:s ledning ber om i fallet med Kvarnbäckens metrostation.

Nu är stadsstyrelsen klar med sitt möte. Hopp finns för att förnuftet ska segra i Sinebrychoffsparken, om vi säger så. Torn-ärendet går nu vidare till stadsfullmäktige och bra är det (lite ironi just här) för renoveringen skulle kosta hela 60 000 euro, att jämföra med nämnda 1,7 miljoner eller 11 miljoner. Lokalcentralen uppmanas att göra något för att locka entreprenörer. Ett sätt är att staden står för kostnaderna för att dra en vattenledning till det gamla tegeltornet. Hälsningarna som Hbl-läsarna skickat till beslutsfattarna har gått fram. Vi följer med utvecklingen! Ett litet steg för osv. Men frågan återstår. Hur är det möjligt att en i jämförelse struntsumma är närmast omöjlig medan miljonerna rinner i väg till höger och vänster om stadshuset?

,

Kommenteringen är stängd.