Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Automatmetro,Esbo,Helsingfors,Miljö,Politik,Siemens,Stad

Nej till skolor, ja till miljonmetron?

6 maj , 2014, 12.19 Tommy Pohjola

 

Nedskärningarna drabbar som vanligt de mest utsatta, dem som behöver mest hjälp i skolan. Både svenska och finska utbildningsnämnden ”ska se över saker och ting.”

Detta är nu helt sjukt. För samtidigt som somliga tar till skottkärran för att lyckas trycka ner alla pengarna i metrotunneln funderar andra på hur skolor ska stängas och skolgångsbiträden avvecklas.

Det kraftigt försenade automatmetroprojektet har under det senaste året kostat Helsingfors och Esbo ungefär en miljon euro (1.000.000) i veckan. Uppgiften kommer från trafikverkets ledning och presenterades på direktionens möte redan den 16 april. Nu har den sipprat ut i offentligheten, via Parkvakten.

– Resurserna är helt enkelt för små för tillfället, konstaterar Niclas Grönholm, linjedirektör för den svenska undervisningen i Helsingfors, till Yle huvudstadsregionen.

På finskt håll har föräldrarna till nedläggningshotade skolor i norra Helsingfors rasat för att de anser att fakta är vinklad och bristfällig.

Och det är den ju. Vem ska berätta för alla föräldrarna att metroprojektet är förutom 61 månader försenat jämfört med det ursprungliga upphandlingsavtalet, och 30 månader jämfört med det nya avtalet som skulle garantera att byggschemat håller, också helt obegripligt dyrt?

– Den kan säkert bli tillfälligt lidande. Det här är inget vi eftersträvar, men just nu måste vi kunna strama åt en del, säger Niclas Grönholm till Yle.

Men vad faa-an? Kanske det nu skulle vara läge för biträdande stadsdirektör Sauri, avgående trafikverks-vd:n Lahdenranta, tekniska sektorns chef Louko, Västmetrobolagets vd Kokkinen och direktionsordförande Kivekäs att ta steget ut, presentera sina konsulter och berätta varför vi kan fortsätta med det guldkantade byggfiaskot men måste skära i utbildningen?

– Vi har en lång tradition av eftermiddagsverksamhet och det är tråkigt att verksamheten hotas. Tidigare har man kunnat motivera platserna med långa skolvägar och brist på parkverksamhet och klubbar, men tyvärr är det här inte lagstadgad verksamhet, säger Bernt Nordman (gröna) till Hbl.

Inte heller automatmetron är lagstadgad verksamhet.

Kommenteringen är stängd.