Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Automatmetro,Esbo,Politik,Siemens,Stad,Trafik,Västmetro

Västmetron: Det här läste du inte i tidningen

3 mar , 2014, 14.28 Tommy Pohjola

 

Livesändning från stadsfullmäktige. Jag vet, de flesta somnar mellan ordet från och stadsfullmäktige. Jag plöjde nu ändå igenom den två timmar långa videoupptagningen från Esbofullmäktiges västmetrodiskussion den 24 februari. Det kändes viktigt att göra nu när esbopolitikerna börjar snacka inbesparingar.  

Stadsstyrelsens ordförande Ari Konttas (saml) säger att man inte ska jämföra kostnaderna för västmetron med driftskostnader (med det menar han ”suddgummin”). Då har Antero Laukkanen (kd) precis talat om för fullmäktige att tjänstemännen haft över ett år på sig att ta fram uppdaterade lönsamhetsberäkningar och att ”det bakgrundsmaterial som man ändå lyckats framställa kan jämföras med klena anteckningar på rutpapper som dessutom delats ut under sportlovsveckan några dagar innan fullmäktiges möte”. Laukkanen säger att han satt sig in i informatonen, den ”nya”, och dessutom läst på. Och sedan han har funderat och kommit fram till den enda slutsatsen – metrobygget är en ekonomisk katastrof.

Det var på det här mötet som Esbopolitikerna beslöt att bygga västmetrons förlängning, det så kallade Stensvikavsnittet som kostar mellan 800 och 1.000 miljoner euro. För summan får man cirka tio kilometer spår och fem metrostationer med korta perronger. Detta alltså utöver den miljarden som västmetron redan kostat.

Laukkanen undrar om fullmäktige vet att Jorv nyligen tvingats stänga bäddavdelningar på grund av sparåtgärder vilket lett till stora omplaceringar på sjukhuset? ”Men metron är helig? Otroligt.”

Kurt Byman (sannf/ob) häcklas i vanlig ordning. Det hävdas att det är Bymans fel att kostnaderna för västmetron stigit med tiotals miljoner euro. ”Bymans klagomål försenade byggstarten”, säger Ari Konttas. Hans kroppsspråk vittnar om stor arrogans. Konttas hänger över bordet, suckar, himlar med ögonen och blänger surt på Byman.

Skällorna är tydliga. Någon reflektion över de uppenbara bristerna i den ursprungliga projektplanen kommer aldrig.

Lite tidigare har Sfp:s Carl Haglund och Sannf Timo Soini konstaterat att metrobygget vilar på lögner. ”Fullmäktige fick i tiderna felaktig information om kostnaderna”, säger Haglund.

Ingen försöker bestrida eller rätta till Soinis och Haglunds uppfattning.

I och med metrobeslutet lyfter Esbo nya lån motsvarande 560 miljoner euro. Det är detta som inte får jämföras med suddgummin och uppenbarligen heller inte diskuteras i samband med åtgärderna för att stabilisera stadens ekonomi. Det är en omskrivning av sparåtgärderna som oundvikligen drabbar skola och hälsovård.

Ari Konttas beklagar djupt att stadens fiffiga tjänstemän tvingas sitta i fullmäktige och följa med farsen. För de har ju rätt. Det är att dra ut på tiden och förhala oundvikliga beslut, tydligen.

Sdp:s Maria Guzenina-Richardson och Leena Luhtanen säger att fullmäktige haft gott om tid att fördjupa sig i metrohandlingarna men ingenting i det de säger på fullmäktigemötet vittnar om denna kunskap om verkligheten, den fantasifulla framtiden eller metrobyggets mörka historia. Däremot hänvisar Luhtanen till utlåtandet som riksdagens finansutskott gav utan att nämna att det bygger på sektorchef Olavi Loukos helt egna funderingar och att en tidigare ansökan om statsstöd mörkats.

Trafikministeriet kräver Esbo på nya lönsamhetskalkyler. De ursprungliga visar att ekonomin inte talar för byggandet av västmetron. Nu lär det finnas nya där invånarsiffrorna för västra Esbo justerats kraftigt upp men inte heller de ger plus under strecket, och då undrar man inte alls varför Esbo och Västmetrobolaget inte vill ge ut papperen ens till förtroendevalda. Kurt Byman har krävt att få kalkylerna i en vecka nu. Varje dag får han av Västmetrobolaget svaret att ”jo jo, vi skickar dem i dag”.

Vad är det för en stad som inte kan förse ens folkvalda med all information? Ja just det, samma stad som godkänner att ett bolag som det äger utan att blinka överlåter myndighetsbeslut till utomstående konsulter (västmetrons säkerhetsanalys har hemligstämplats av konsultfirmorna WSP och Marsh). I Helsingfors har trafikverket HST låtit metroleverantören Siemens bestämma över metroklagomålens offentlighet (flera hundra reklamationer hemligstämplades, även de som HST skrivit!).

Man säger att vi kan spara 100 eller 200 miljoner om vi nu genast fortsätter at bygga västmetron. Det är på den nivån som uppskattningarna är, hundra eller tvåhundra miljoner. I november satt fullmäktige i flera extramöten för att klura ut hur vi ska kunna spara 1,9 miljoner euro. En-komma-nio-miljoner-euro. Det var mycket viktigt. I dag känns 560 miljoner ingenstans. Säg ordet metro och det här fullmäktige sjunker i trans. – Antero Laukkanen (kd)

Under mötets gång upprepas att västmetron är en investering i framtiden och att man därför inte ska jämföra metrobygget med exempelvis barnskydd som nu hotas av nedskärningar. Så budskapet som många esbobeslutsfattare vill ge är att barnen är inte framtiden?

Kari Uotila (vf) försvarar riksdagens finansutskott, som han själv är medlem i. Irriterat skäller han också ut Kut Byman och den svadan är så utförlig att det inte blir tid för några förnuftiga faktabaserade argument som stöder byggprojektet.

Uotila säger också att trafikminister Merja Kyllönen (vf) varit nöjd med den information som hon fått om västmetron. Jag var i kontakt med Kyllönen för några dagar sedan. Enligt henne har Esbo inte alls svarat på alla frågor som ministeriet ställt.

Det hela är otroligt förvirrande för tittaren. Om Esbofullmäktige är så väl insatt i trafikprojektet, vilket många talare låter förstå, så framgår det inte av den bandade sändningen. I själva verket är metrodiskussionen så märklig att den borde återges i tryck i en tidning. Ord för ord.

, ,

Kommenteringen är stängd.