Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Folk,Helsingfors,Stad,Trafik

Mechelingatans förfall

17 mar , 2013, 08.58 Tommy Pohjola

 

Mechelingatans förfall illustrerar utmaningen med trafikplanering i Helsingfors. Gatan är i grunden en bred och fin allé. Med tiden har bilarna tagit över. Det är inte ens planering, det har bara blivit så. En genomfartsled som inte bara irriterar utan är även farlig.

I en kolumn i söndagens Helsingin Sanomat berättar Jarkko Jokelainen att Mechelingatan ska utvecklas på fordonstrafikens villkor – mängden bilar beräknas öka i södra ändan med 10.000 per dygn, från 38.600 till 48.600. Det är en så hisnande siffra att man förstår att redaktören måste ringa extra samtal för att få reda på den. Normalt presenteras prognoserna öppet i anslutning till planerna.

Här ska alltså skapas en smidig genomfartsled.

Träden ska bort. Tre av fyra träd ska bort för att de är farliga. Varför är träden farliga? Därför att de är ruttna och fallfärdiga. Sjuka har de blivit för att trafiken strypt dem.

Mechelingatan diskuteras i Nämnden för allmänna arbeten på tisdag. Trafikplanen har tidigare behandlats i Stadsplaneringsnämnden.

Hbl skrev på nyhetsplats om Mechelingatan senast för några veckor sedan.

,

2 kommentarer

  1. Clepe skriver:

    Schalin får det att låta som om det är cykelbanorna gör trafiken värre och farligare! Så en ökning på 10000 personbilar är helt okej bara man inte bygger cykelfiler. Cykelfilerna ryms oavsätt om man ändrar om gatan till permanent 2+2 filig eller låter parkeringsplatserna vara kvar. Men det är väl mer av en principsak för vissa att motsätta sig förbättringar i cykelinfrastruktur.

    I sig hindrar inte avsaknaden av cykelfiler cyklister från att använda Mechelingatan, det bara känns otryggare. Dessutom är man då lättare i vägen för bilisterna då man inte har ett eget körfält. Men inte mig emot, kommer att använda Mechelingatan även i fortsättningen.

  2. Gunnar Schalin skriver:

    Hfrs planer för M-gatan är orimliga. Trafiken blir då bara värre och farligare. Sandnäsvägen-sanduddsgatan kan reserveras för cyklister, inte Mgatan som tyvärr är och måste förbli vanlig stadsgata med stor biltrafik (utan cykelbanor). Vi vill inte ha en ”smidig” genomfartsled utanför hemdörren. Tung hamntrafik kan hänvisas till Västerleden/Ring1. Träden vill vi som bor vid Mgatan, ha kvar, så många och så länge som möjligt, som skydd mot damm och buller. Hugg inte ned ett enda träd av estetiska eller ekonomiska skäl!! Förnya allen varsamt

Kommenteringen är stängd.