Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Helsingfors,Miljö,Politik,Stad

Metro: Tårar och tandgnissel

17 aug , 2012, 12.41 Tommy Pohjola

 
Det är också ett himla liv om perronglängderna. Brådskan med precis allt är nu sanslös.

Det är också ett himla liv om perronglängderna. Brådskan med precis allt är nu sanslös.

Nypremiären närmar sig och inget rubbar föreställningens –  ingen vet om det är komedi, gammal hederlig drama eller fars – ramar. Var blev vi nu? Aijo, här. Byggandet av nya metrodepån påbörjades utan fullmäktiges godkännande. Välsignelsen torde protokollföras efter showen den 29 augusti.

Luften var sur i stadshuset för mindre än ett halvt år sedan när de förtroendevalda förra gången offentligt diskuterade Helsingforsmetrons automatisering. Jag törs inte tänka på vad den kommer att vara nu. Kritiken kommer som vanligt i direktsändning. Hoppas att många tittar.

I går offentliggjordes föredragningslistan för HST-direktionens möte som hålls på torsdag om en vecka. I föredömligt god tid, alltså. Som jag berättat har föredragningslistorna under det senaste året publicerats med så kort varsel att det varit befogat att undra om ens beslutsfattarna hunnit läsa på om de saker som de förväntas fatta beslut om.

Direktionen kommer inte att behandla forskaren Ilkka Leväs rättelseyrkan. Enligt Helsingfors stads trafikverk utgår Levä från anskaffningslagen och därför är han obehörig. Läser man Leväs rättelseyrkan är det fullständigt klart att han argumenterar i första han utgående från kommunallagen, och enligt den är han behörig. HST verkar utnyttja här ett litet formfel. Det betyder i så fall att samma rättelseyrkan lämnas in på nytt med en eller två korrigerade meningar. I så fall är det staden som dras med skammen igen. Tjänstemännen borde ju hjälpa stadsborna att fylla i blanketterna så att syftet med dem uppnås och inte söka fel med förstoringsglas.

Med tanke på att HST inte behandlar Ilkka Leväs rättelseyrkan ägnas behandlingen av rättelseyrkan otroligt mycket bläck, det är minst två pappersark.

På samma föredragningslista finns två andra metroärenden som får en att fundera. Är det en tillfällighet att direktionsmedlemmarna just nu påminns om vikten av att offentliggöra mötesprotokoll? Det här är en sak som jag gnällt om sedan oktober 2011. Möte efter möte har lägesrapporterna om metrons automatisering varit muntliga. I protokollen har det stått gång efter annan ärendet har diskuterats och att direktionen antecknar detta till kännedom. Som skattebetalare är man liksom wow! Öppet och bra informerat!

Som jag också berättat finns det säkert affärshemligheter i en offentlig upphandling där ena parten är ett stort internationellt börsbolag och den andra ett kommunalt affärsverk. Men allt kan inte hemligstämplas med hänvisning till affärshemligheter. Exempelvis är upphandlingsavtalet av outgrundliga anledningar totalt mörkat. I stället borde ju någon på högkvarteret i Hagnäs plockat fram svarta tuschen, klottrat över de mest ljusskygga meningarna och så skulle man ha publicerat luntan – ”se nu, här är inget att hemlighålla”, typ . Vilket PR-trick det hade varit!

På föredragingslistan finns också en uppdaterat beräkning över metrons transportkapacitet. Den prognosen är gjord av konsultbyrån Strafica som direktionen uttryckligen vill undvika. Det här var känt redan i juni. När jag då frågade HST:s vd Matti Lahdenranta varför han anlitar Strafica trots att han med egna öron hört direktionens krav svarade han så här:

– För att det är det företag som vi anlitar. Självklart ska direktionen kunna lita på uträkningarna, det är inte vilka som helst åsikter som presenteras.

Och så var det då måndagens stadsstyrelsemöte. Som jag berättade medgav biträdande stadsdirektören med ansvar för kollektivtrafiken att kritiken mot metroprojektet är befogad och att han vidtagit åtgärder för att misstag ska undvikas i framtiden.

Det har varit en märklig charmoffensivernas vecka. Biträdande stadsdirektören ber i praktiken om ursäkt, HST behandlar inte en väl formulerad rättelseyrkan utom att man gör det riiiiktigt grundligt (men ändå utan att svara på frågorna i rättelseyrkan) och HST påminner sig själv om vikten av att offentliggöra mötesprotokoll. (Fast de är ju betydelselösa om innehållet fortfarande är lika med noll.)

Jag tror inte att det är en tillfällighet att allt det här kommer nu. Här bäddas för stadsfullmäktiges möte 29.8. Kanske de värsta gaphalsarna lugnar sig nu och vi kommer undan med lite skällor, tänker någon. Det är ett lågt pris om det i slutet av kvällen blir grönt ljus för nya metrodepåns nya dyra byggkostnader. Det brådskar också med beställningen av nya metrovagnar och så hänger ju allt ihop med allt – alltså även Västmetrons byggtidtabell.

Pappersexcercisen är säkert också riktad till justitiekanslern som utreder åtminstone tre klagomål gällande HST:s metroprojekt. Två av dem handlar om hemlighetsmakeriet och en tredje om metroförarnas säkerhet och därmed hela banans säkerhet.

Kanske Husis metrojournalistik har sedan också haft  betydelse?

2 kommentarer

  1. Tommy skriver:

    Lustigt att du säger det för det var alldeles nyligen en metrokritisk förtroendevald som sa till mej att jag ska ”vara försiktig”. Nja jo och tja. Men fakta är att i Sverige har krimreportrar fått sina bilar bortsprängda och familjer hotade. Hittills har jag upplevt endast sura miner och tystnad. Det kan ju ändra.

  2. Byrå Kraten skriver:

    Jag vill också gärna tro att din insats haft betydelse. I varje fall är det bra att någon gräver i detta mögliga sår, även om det nog är så invecklat att jag inte hänger med i alla svängar.

    Men blir du inte mörkrädd av det här? I många andra länder skulle man väl inte peta i såhär korrupta och suspekta affärer utan att riskera sin hälsa?

Kommenteringen är stängd.