Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Folk,Helsingfors,Politik,Stad

Och det är helt gratis!

10 jun , 2012, 17.13 Tommy Pohjola

 

Det är med cyklister som det är med Taxichaufför Lindgren. Alla har en åsikt om honom och dem. Och jag vet att cyklisterna har en massa åsikter, om det ena och det andra. Oftast trafiken och medtrafikanterna.

Jag talar om cyklisterna som om jag inte skulle vara en av dem. Klart jag är. Då och då kränger jag upp låset och susar i väg en stund.

Årets Helsingforsdag ska bli riktigt kul. Det är på tisdagen och då drar också redaktionen ut på stan. Vi fortsätter med våra mediekaféer som många Husisläsare hittade i Forums köpkvarter på vintern. Då diskuterade vi bl.a. Guggenheim och hockeytröjor. Sommarens första mediekafé handlar om cykling. En hurdan cykelstad är Helsingfors? Hurdan borde den vara? Vad tycker just DU?

  • Gäster i paneldebatten är cykelentusiasten och designern Stefan LindforsRoger Sittnikow från Helsingfors cyklister, Hbl:s cyklande bildchef Richard Nordgren och livsstilscyklisten Maria Vuorelma (Gröna). Konferencier är våra egna och superba Jenny Jägerhorn och Jeanette Öhman.

Och sedan lite kommersiella meddelanden. Jag blundar ett fräckt ögonblick för pressetiska reglerna och talar om för Er att först till kvarn serveras lite bäter Herrgårdsglass från Tenala och smaklig mocka från Kaffa. Däckmannen Jouni Hurskainen, bekant från Hbl, hjälper om du har små problem med din cykel. Som att kedjorna behöver smörjas. Och är det riktigt risigt med hojen så kan du alltid delta i utlottningen av en sprillans ny Nishiki!

Regnar det – vilket det inte gör för vi har beställt sol & värme – så har vi paraplyn att låna. Och ja, det finns stolar att sitta på.

Det. Här. Kan. Knappt. Bli. Bättre!

VAR: Glaspalatsets innergård i Helsingfors centrum.

NÄR: Tisdagen 12.6 klockan 12–14.

Till slut ett citat från kollegans text i dagens Hbl. Fungerar som uppvärmare inför debatten:

”Helsingfors har som mål att öka andelen cyklister från nuvarande 9 procent under cykelsäsongen till 15 procent fram till 2020.

Hur ska man nå målet, Marek Salermo, cykeltrafikplanerare vid stadsplaneringskontoret i Helsingfors?

– Vi måste göra så många gator som möjligt cyklingsbara. Det viktigaste är att vi som bäst har ett systemskifte på gång. Vi håller på att byta en gammalmodig planeringsstil mot en modernare och här kommer vi att ta modell av europeiska och internationella planeringssätt. I Helsingfors ska cyklisterna börja beaktas mer som fordonsförare än tidigare.”

Kommenteringen är stängd.