Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Helsingfors,Politik,Stad,Trafik

Bra jobbat pojkar och flickor

11 apr , 2012, 13.49 Tommy Pohjola

 

Många läsare har hört av sig i dag. Per telefon. På mejlen och i twitterflödet. Dagens metrouppslag debatteras i bloggar. Om jag sammanfattar responsen så är det ”Otroligt!” och ”Bra jobbat, Husis!” Vi tackar och gräver vidare för något säger mig att vi inte kan sätta punkt nu. Västmetron är tyvärr en helt egen historia och så är det detta med Olycksutredningscentralen och syndafloden i stationstunneln 2009. Det finns annat, hur mycket som helst.

Stående här på mellanrubriken vill jag passa på att föra tacken vidare. Det står mitt namn under artiklarna (och fotografernas under bilderna med oförtjänt liten stil) men det är förstås många fler som bidragit. Jag arbetar med professionella smarta layoutjournalister och webbredaktörer och jag har tillgång till källor som riskerar sina egna karriärer. Då förstår man att de vill ha källskydd. Och så är det läsarna som hör av sig med tips. Det ena ger det andra.

Någon undrade hur jag orkat rota i affären. Det har krävt tid och tålamod och så bondförnuft. That’s it. Det är inte kärnfysik det här. Perronglängder, banans (inte bananens) krökningsvinklar, stationsdjup och demografi är krångliga saker men inte kärnfysik. Och därute finns alltid någon som man kan fråga och som orkar förklara. Också lagarna och paragraferna är krångliga, och många. Upphandlingslagen, lagen om offentliga handlingar och järnvägslagen till exempel. Sammantaget är det så mycket att man snart inte ser skogen för alla träden. Det är kanske den största utmaningen och där behövs bollplank.

Är detta ett grävjobb? Om man drar omedelbara likhetstecken mellan grävjobb och avslöjanden om fiffel och båg som tvingar direktörer att avgå, vilket många unga journalister gör, så är detta inte det. Fast vi får se. Det skulle inte förvåna mig om någon eller några till slut får gå. För mig är  grävjobb är också att ta tag i saker i nyhetsflödet som blir små notiser men som har uppenbart stora samhälleliga dimensioner. Bara det att ingen orkar leta fram rapporterna, dokumenten och lyssna på människorna som kan bredda historien.

Så vad är det du skriver i dag?

  • Att Helsingforsmetron inte är så trygg som den borde vara och att det försvårar moderniseringen av metrobanan.
  • Att allt är lagligt men det finns orsak att misstänka att lagarna är fel skrivna.
  • Att viktiga papper undanhållits.
  • Att alla beslutsfattare inte förstår allvaret.
  • Att det finns skäl att misstänka maktmissbruk.

Vad händer nu?

  • Lokalpolitikerna samlas i morgon till Finlandiahuset för att fira stadens 200 år som landets huvudstad.
  • På söndag samlas direktionen för Helsingfors stads trafikverk till extra möte.
  • Det är sannolikt att direktionen säger upp avtalet med Siemens som skulle automatisera Helsingforsmetron.
  • Då är vi tillbaka i ruta ett vad gäller upphandlingen. Det bli omtagning, alltså.
  • Siemens kommer i så fall att ställa till med ett potentiellt mycket dyrt bråk.

 

 

Kommenteringen är stängd.