Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Folk,Helsingfors,Miljö,Politik,Stad,Trafik,Vanda

Kreisidagar i Gamlas

8 apr , 2011, 10.00 Tommy Pohjola

 

Mycket har förändrats på 40 år. Utom en sak. När en stormarknad öppnar i Finland är köerna långa och ballongerna många, det bjuds på kaffe och kaka och det står en konsulent med gratis varuprov i varuhusets alla gångar.

När Maxi öppnade i Alberga 1971 var det en stor nationell nyhet. Det var en milstolpe, ytterligare ett tecken på hur modernt samhället blivit. Helt som i Amerika! En sanslöst stor affär som har allt och dit välbärgade kunder kommer med egen bil. Parkeringen var förstås som ett mindre flygfält.

Prisma i Gamlas med närmare 60 kassor är sjukt mycket större än Maxi i Alberga men det är inte det som är nyheten med denna nyrenoverade S-market. Runt Maxi fanns det mest skog så långt ögat nådde när affären öppnade. De konkurrerande varuhusen i Helsingfors var avlägsna. Från Gamlas som är en del av Helsingforsförorten Kårböle kör bussarna skytteltrafik in till centrum. Det är fem kilometer eller 20 minuter in till stan.

I dag är stormarknader politiskt inkorrekta. Förr sågs de som tecken på sund utveckling. I dag utgör de ett hot mot städernas livskraftiga centrum. Alla minns hur bostadsminister Jan Vapaavuori krigat ner affärsmannen Toivo Sukaris Ideaparker. Som bonus är det i dag mycket svårare att klämma in nya konsumtionstempel i landskapsplaner, vilket till exempel belsutsfattare och köpmän i Borgå rasar över. Kungsporten hotar bli utan det stora dragplåstret dvs en stormarknad.

Men tillbaka till Gamlas. Enligt Prismas VD Kaj Grahn bor det en halv miljon potentiella kunder inom en radie av 10 kilometer. Parkeringen som rymmer tusen bilar är redan för liten. På affärens tak får ytterligare tusen bilar plats men körrampen dit byggs först när fas tre (!) av utvidgningen är klar. Affären är en stor arbetsgivare.

Om den inte fanns skulle Gamlas ha ett gammaldags köpcenter med en mataffär, en skobutik, ett antikvariat, apotek, Alko, en pizzeria och en pub. Charmigt och sunkigt, dragigt och grått. Betong, alkisar, plastblommor. Det skulle vara byns träffpunkt.säkert uppstår det spontana invånarmöten också i Prismas hundra meter långa varma gångar, men trafikutsläppen som en stormarknad orsakar är typ hundra gånger värre.

Meanwhile, inne i stan … Starka politiska krafter har sett till att den underjordiska parkeringsytan ökat kraftigt i Helsingfors. Det har grävts och sprängts uttryckligen för att locka bilburna shoppingfantaster till Helsingfors. Frånsett Stockmanns egen parkering och Forumgrottan är de här parkeringarna ingen guldgruva. Samtidigt är det ont om boendeparkering i innerstan. Någonstans har någon räknat fel.

Lite som i Portugal, då.

Torsdagen var sannerligen en galen dag. För samtidigt som konsumtionsfesten pågick hos Stockmann, i Gamlas Prisma och nyrenoverade Citymarket i Rosendal på Vandasidan satt finansminister Jyrki Katainen i krismöte om nya EU-lån. Miljarderna är i rullning och vi är alla bjudna.

20110408-100048.jpg

20110408-100037.jpg

20110408-100031.jpg

20110408-100023.jpg

20110408-100016.jpg

20110408-100007.jpg

, , , , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Tommy skriver:

    Jag är glad om gamla köpcentret lever fett trots prismor, bauhausar och annat megalomaniskt och påstått samhällsfarligt. Jag ska se det med egna ögon, i morgon måndag! Promise! Bildbevis här i bloggen!

  2. cisill skriver:

    Sorry för punktknullandet men om det sku vara 5 kilometer från Gamlas till stan så sku jag nog inte ha flyttat bort därifrån. Nästan dubbelt upp är det väl. Tåget går förvisso på 20 minuter men det är frisk 10+ minuters promenad från tågstationen till Prisman.

    Det gamla köpcentrumet i Gamlas rockar fett! Finns disco och allt :)

  3. Filip Saxén skriver:

    ”Om den inte fanns skulle Gamlas ha ett gammaldags köpcenter med en mataffär, en skobutik, ett antikvariat, apotek, Alko, en pizzeria och en pub. Charmigt och sunkigt, dragigt och grått. Betong, alkisar, plastblommor.”

    Nu är det ju så att Gamlas har båda. Det gamla köpcentret (som delvis brann ner en nyårsnatt för ganska många år sedan) finns kvar och där finns två matbutiker, en bank, tre pubar, apotek, en pizzeria, en videouthyrning lite blomkiosker och annat smått och gott. Månne inte det gamla köpcentret också i fortsättningen fungerar som träffpunkt.

  4. M skriver:

    Jag har aldrig förstått varför det ska vara så farligt att åka bil 20 minuter till en supermarket utanför stan, när alternativen är att åka bil 1h till centrum eller 30 minuter till anslutningsparkering och sedan ta kollektivt. Det första alternativet är klart bäst ur miljösynpunkt och dessutom behvämast. Som ett extra plus belastar man varken kollektivtrafiken eller stadscentrum. Men dagens trafikpolitik är nog högre matematik i tredje potens, så det skrivs ju en massa konstigheter.

Kommenteringen är stängd.