Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Folk,Helsingfors,Miljö,Politik,Stad

Det ska svida i city

20 feb , 2011, 10.35 Tommy Pohjola

 

Det är något skumt med parkeringen i Helsingfors.

När blev billig parkering en mänsklig rättighet? I lördagens Hbl ingick en artikel om Esplanaden. Det var ett fantasiuppdrag med tanke på att politiker och tjänstemän redan bestämt att Norra Espen inte byggs om till gågata. Det är omöjligt, säger stadsplanerarna, eftersom ingen respekterar tiderna för servicekörning. Ganska många beslutsfattare och inåvnare anser dessutom att det är en ärvd förmån att få köra bil och parkera längs Esplanaden. Där står också fordon dygnet runt samtidigt som många av centrums parkeringshallar gapar tomma.

En kollega påpekade för en tid sedan att Stockmann belönar kunder med bil med gratis parkering. Kunder som promenerar eller åker spårvagn till varuhuset får ingenting.

På fredagen sade riksdagens grundlagsutskott nej till privat parkeringsövervakning eftersom det enligt lagen är förbjudet att låta privata aktörer sköta ”betydande utövning av offentlig makt.” Tidigare har Högsta domstolen konstaterat att privata p-övervakare får bötfälla dem som parkerat fel på privat område. Grundlagsutskottets ordförande Kimmo Sasi säger också i HS att ”verksamheten kan fortsätta som förr.”

I många storstäder utomlands är myndigheterna och, antar jag, politikerna med väljarnas stöd, väldigt tydliga med parkeringen: Det är dyrt att parkera i affärscentrum och det är förbannat dyrt att parkera fel, t.ex. i handikappruta när man inte är handikappad, eller i en park. Hjullås, omedelbar bogsering och skammen som kommer med dem ingår i vapenarsenalen.

Helsingfors vill höja parkeringsboten från 40 till 80 euro. Lagändringen har varit på gång i flera år så den måste vara förvirrande komplicerad, lite som debatten om privat p-övervakning då.

80 euro är för övrigt samma summa som man betalar om man åker fast för att ha plankat i kollektivtrafiken.

Parkvakten föreslår Ordning:

  • mindre parkeringsförseelser (t.ex. bilen står några extra timmar i boendekvarteren) belönas med nämnda 80 euro,
  • utnyttja fel handikappruta kostar 500 euro plus hjullås,
  • bryta mot tider för servicekörning 500 euro plus hjullås,
  • parkera i park eller på trottoar 1500 euro och bogsering.

, , , , , ,

5 kommentarer

  1. TK skriver:

    Just precis så där!

  2. Elisabet skriver:

    Utmärkta förslag. Låga böter har ingen effekt alls, det har man ju sett. Det ska framför allt vara BESVÄRLIGT att parkera fel, och hjullås är besvärliga. Att en frisk person parkerar i handikappruta är obegripligt, jag brukar fråga om det gäller hjärnhandikapp. Högt så att alla i omgivningen lystrar. Och behandla diplomater som alla andra, det finns verkligen ingen orsak varför de ska få parkera var som helst, be dem utnyttja chauffören om det blir besvärligt!

  3. Sylvia skriver:

    Absolut!

  4. Jörgen skriver:

    Håller också med.

  5. Wille skriver:

    Håller med!

Kommenteringen är stängd.