Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Okategoriserad

Diesel är inte bra för innerstaden

6 feb , 2008, 15.16 Tommy Pohjola

 
  1. Parkvakten tog tidigt i morse buss nummer 315 från Kånala till Helsingfors centrum. I den smockfulla bussen som står i trängseln hinner man iaktta. Till exempel ser man med egna ögon att det nästan uteslutande sitter en person i bilarna omkring en. Det tål att upprepas – det är tydligen alltför billigt att köra bil. Eller så är det fel på kollektivtrafiken. Säkert är att trafikstockningarna och miljöproblemen är ett stort tema i höstens kommunalval.
  2. Och på tal om det – i morgondagens tidning skriver vi om trafikutsläppen. Bilskattereformen har gjort dieselbilarna efterfrågade och de marknadsförs som miljövänliga alternativ. Men de är tydligen inte alls så kul för luften i innerstaden.
  3. Vi har inte heller släppt Palmia och ekonomi- och planeringscentralens förslag att spara upp till 1,6 miljoner euro genom att stänga eller åtminstone dra ner på kokandet & bakandet i många dagisars kök. Just nu pågår ett febrilt ringande. Till att börja med vill vi veta hur personalen vid de 20 daghemmen som redan kör med ”Palmiakonceptet” upplever situationen.

, ,

3 kommentarer

  1. Anonymous skriver:

    Vi borde borde ha partikelfiltrarna här i dieselbilarna som i Sverige. Nu dumpas de smutsande bilarna i den Finska marknaden.

  2. Tommy skriver:

    Nja, allmänna attityd vet jag nu inte… Det är absolut nej tack till flera bilar i centrum. Sedan är Parkvakten inte alls säker på att trängselavgifter eller andra skatter och avgifter är det bästa sättet att lösa problemet. Bättre kollektivtrafik skulle vara det men vilken politiker vågar slå näven i bordet och faktiskt satsa pengar och på planering?

  3. Anonymous skriver:

    Parkvakten missar en viktig orsak till punkt 1. Men det är ju inte så underligt med take på Parkvaktens allmänna attityd till bilism. Många andra länder har ökat samåkandet med hjälp av morötter. Rätt att åka i kollektivfilen t.ex. Men Finland har valt att istället försvåra delande av samåkningens kostnader med hjälp av lagstiftning. Detta stämmer väl överens med statens attityd till bilismen; ökad sammåkning skulle innebära sänkta skatteintäkter.

Kommenteringen är stängd.