Tommy Pohjola ser allt, hör allt, vet allt.

Okategoriserad

Sibbo – ett fall för medborgarjournalisterna

13 apr , 2007, 15.45 Marcus Lillkvist

 

Det var en kameramobil som avslöjade misshandeln av fångar på Guantanamo-fängelset.
Vi har vårt Guantanamo-exempel i Helsingfors också. Det var när en ovanligt konspiratorisk medborgare lusläste utredningsmannen Pekka Myllyniemis rapport om Helsingfors annektering av Sibbo. Medborgarens skriverier på nätet väckte journalisternas nyfikenhet, och nyheten spreds: Flera stycken i Myllyniemis så kallade ”oberoende” rapport var kopierade från den rapport som Helsingfors stadskansli hade lagt fram.
Ett av de första medborgarjournalistika avslöjandena i Finland!
Det sker på bloggar, med enkla verktyg som mobilkamera och hemdator. Ofta kommenterar medborgaren en nyhet som någon annan har presenterat, men i bästa fall drar medborgaren fram nya fakta, som i Sibbofallet.
Det nya är arenan där vem som helst kan publicera sig för miljoner.
Det är därför vi, gammaldags-journalisterna, är nervösa. Våra annonschefer är rädda att medborgarbloggarna ska roffa åt sig annonserna. De är faktiskt värda lika mycket som prenumerationsintäkterna, också för Hufvudstadsbladet.
Det mest skrämmande är att det inte finns någon återvändo!
Med dagens mest avancerade prylar behöver du inte ens någon dator, du kan ha en smarttelefon och koppla upp den via ett nätverk.

Kan vem som helst då kalla sig journalist?


Den frågan fick Finlands journalistgrädda att gnugga geniknölarna på Mediedagarna i går. Det var amerikanen Dan Gillmor, världens främste forskare inom medborgarmedia, som ställde den. Han fortsatte med att fråga vad journalistik är. Utan att heller hinna besvara den frågan slog han fast att det finns faror med det nya genomskinliga samhället.

”Men fördelarna är större. Det börjar bli riktigt svårt att behålla hemligheter, och det gynnar demokratin.”

Bingo!
Ingen går längre säker när mediekonsumenterna blir medieproducenter.
I USA växer skaran proffsbloggare, medborgarjournalister som tjänar pengar på sina sajter. I Svenskfinland är det omöjligt. Läsarna är för få, och därmed också annonsvolymen. Men vill du ändå påverka, gör det här! På Parkvakten! På Huvudstadsregionens arena för finlandssvenskar som bryr sig.

Kommenteringen är stängd.